sobota, 5 września 2015

Nadwrażliwe zęby - czego mogą być oznaką?

Dziecko w organizmie mamy jest jak mały odkurzacz. Pobiera wszystkie niezbędne witaminy i składniki odżywcze nie pytając czy reszta wystarczy mamie czy nie.

                                              trucha2.jpg

Tak samo jest z wapniem. Kiedy dziecko zaczyna kształtować kości niezbędny jest wapń i witamina D. Pobierając z organizmu matki, dziecko naraża nas na niedobory, które mogą skutkować nadwrażliwością zębów, demineralizacją szkliwa lub próchnica. Ważna jest - szczególnie końcem I trymestru i początkiem II, dieta bogata w wapń. Oczywiście w aptekach dostępne są wszelkie wspomagacze tzn. suplementy, ale nikt nie może zagwarantować, że organizm przyswoi je w taki sam sposób jak składniki odżywcze.
Moją wielką obawą był właśnie niedobór wapnia. Wynikało to z faktu, że wcześniej nie piłam mleka, jogurtów ani pochodnych ze względu na bóle brzucha, które pojawiały się bezpośrednio po spożyciu. Moje zdrowe zęby okazały się jednak ważniejsze i krok po kroku wprowadzałam do swojej diety produkty mleczne. Obserwowałam własny organizm i przyzwyczajałam go do coraz większych dawek. Zapotrzebowanie na wapń wynosi 1000–1200 mg i odpowiada mniej więcej 4 szklankom mleka dziennie. Dobrym rozwiązaniem, które ja stosowałam są produkty dla dzieci takie jak mleko smakowe czy kakao, które dodatkowo suplementowane są wapniem i witaminą D.
Pamiętać należy, że grupa produktów mlekopochodnych nie ogranicza się tylko do jogurtów. Na rynku mamy spory wybór białych serów, żółtych serów, maślanek smakowych, kefirów itd. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk czytania składników, które zostały użyte przy produkcji produktu. Ja zwykle wybieram naturalne jogurty i kefiry do których dorzucam owoce i przy pomocy blendera sama przyrządzam smakowe produkty. Dobrym pomysłem na dietę bogatą w wapń są płatki śniadaniowe dla dzieci na śniadanie. Jedna uwaga związana z płatkami. Czytaj dokładnie skład, ponieważ płatki typu "fit" czy "musli" zawierają ogromne ilości chemii. Ja przez cały II trymestr jadłam na śniadania płatki Nesquik,  trakcie dnia piłam jogurt lub kefir z owocami, dodatkowo wieczorem na deser słodki serek lub kakao. Nie liczyłam z uporem maniaka mg dziennego spożycia, ale szybko zauważyłam, że moje zęby przestały być nadwrażliwe.
Zalecam też odstawić wszystkie słodzone napoje w szczególności colopodobnych, które dodatkowo przyczyniają się do demineralizacji szkliwa. Zaleciłabym również ograniczenie słodyczy, ale to bardzo samolubne ponieważ sama kocham słodycze i nie potrafiłam ich sobie odmówić w ciąży.
Jeśli pojawi się jednak próchnica nie pozostaje nic innego jak wizyta u dentysty. Nie słuchajcie porad babci, że nie wolno, bakterie w jamie ustnej to  poważny problem i należy go rozwiązać we wczesnym stadium rozwoju co jest zdecydowanie mniej bolesne.
Najlepszym sposobem na produkcję witaminy D w naszym ciele jest półgodzinny spacer na słoneczku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz